KENGKAWAN

Tuesday, 21 June 2011

Dia Datang Lagi!


.
Sebelum ni dah banyak kali gak dia datang, sampai berlubang2 dan rosak abis dikerjakan. Habis kene tebas tinggal tunggul...







Suke hati bile pucuk2 baru dah keluar balik...







Tapi Si Tonggek ni datang lagi...memulakan operasi nya...alahai...







Tu ha, nampak cam tonggek je kan...sedekah ke ulat lagi la nampak nye...pastu ade lagi serangga jenis lain lagi tu...







Kumbang Oren - juga merosakkan daun-daun kari...






Kumbang Putih - berlubang daun dimakan nye...







Yang ini serangga ape ntah...suke duduk dihujung2 daun dan setiap daun yang dia duduk tu pasti akan layu...macam daun yg sebelah kanan dia tu...



Banyak pulak jumpe bermacam-macam serangga kali nih...dah jadi macam pengkaji serangga la pulak...hehe



p/s - siapa nak daun kari?




.

38 comments:

アヌム ちゃん said...

nakkkk...huhu..dekat jepun takde daun kari..huhu

AI said...

アヌム ちゃん - hehe...jauh benar nye...

AI said...

アヌム ちゃん - sian ek xde daun kari...

Mutiara Bernilai said...

wah,
hu, xpernah tengok serangga mcm tu lagi,,

^__^


*daun kari?meh, nak buat ayam berempah,,

Sunah Sakura said...

aduhhhh! habis semuanya!

^baju kurung^ said...

banyaknye makhluk..takpe, daun kari still ade baunye kann

Hantu Kak Limah said...

kalau dpt kari kumbang pun mabeless jugak ni...huhuhu....

nuwairani ismail said...

boleh buat kuih siput ni! nak jugak!

Sue said...

xpelah...rezeki kena kongsi sesame :)

AI said...

MB - wahh...good idea tu, selama ni bagi ke org je...hehe


Sunah - kalo ulat tonggek tu yg dtg mmg abis...nk bg org pon malu...


BK - tapi daun nye rosak teruk...nk bg org pon nti org kate ape lak...


HKL - wahh...kari kumbang ek...sedap gak nye ye...


Nani - mcm2 leh buat ek...jauh tu bah mau antar...hehe


Sue - ye le...tp kalo ulat tonggek tu mmg dia x tinggal yg elok, abis semua dikerjakan...

Chik Att said...

pokok kari CA pun kena serangan gitu gak...

NM02 said...

dulu masa kecik2 kompius daun kari ngan daun inai. klakar tak?

en_me said...

nak 'kari'pap makk satewww.. ehehe

DrSinga said...

saya nak kumbang yang oren itu!!

AI said...

CA - oo ye ke...kejiranan sini pon mane yg ade pokok kari tu semua nampak rosak dek ulat...


NM02 - hahaha...ade x tumbuk daun kari letak di jari dan masak kari letak daun inai...


en_me - karipap sadin xde kari...

AI said...

DrSinga - doc nak bela ke? hehe..

chichi said...

hahahaha..kene rajin buang ulat pulak la kalau mc tu...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

serangga ape yang tonggek tu? cam tak penah tengok...huhu ...
suka bona serangga ni singgah kek daun kari tu ...ish..ish...ish

JARI YANG TERBARAI said...

kat tempat gua ni daun kari kena beli kat pasar... tanam tak hidop2, tensen3

Mawar Berduri said...

daun kari.. erk.. takpelah kak.. hari nie saya masak kari tanpa daun kari la.. hee..

AI said...

Chichi - mule tu buang gak, tp ade lak yg ckp jgn buang, rezeki ulat!! huaaaa...


♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡
- haha...x tahu gak...tp selalu dia la yg dtg...


JYT - sian nye...tanah berasid kot...hehe


Mawar Berduri - eh sedap tu kalo pakai daun ulat2 ni...ade perisa tambahan...hehehe

julietchun said...

kumbang ni bukan bermusim ke?

AI said...

julietchun - x juga...lately ade aje...

wahida said...

tak de cara ke nak hapuskan serangga2 ni?

AI said...

wahida - sembur racun serangga kot...tapi xmo la..nti keracunan lak hehe...

Syahiddmilikku said...

kat sini tanam dah pokok kari dengan pandan. Musim sejuk, terus layu di tasik madu. ahah..

kakngah said...

kelmarin ada gotong royong area rmh ni. depa tebas pokok kari. amik jugak la... haritu, masak la kari ayam.
lepastu, tak tau nak buat apa dah.. elok jek kat tepi sinki dapo tu. aku rendam dalam air. masih segar lagi.

cikmemy said...

huhuhu..xmola daun kari...ade ulat kacau...huhuhu

AI said...

Syahidd - ala kesian nyer...tasik madu pon layu ek...


Ngah - tanam le dlm pasu...rase2 idop x...


Cikmemy - ade ulat penambah perisa...banyak vitamin...hehe

アヌム ちゃん said...

tula kena tanam sendiri kot..huhu

Ungu said...

serangga makan daun.
sebab sedap.

terima kasih pada tuan pokok bunga yang pandai menanam. :)

gadisBunga said...

sama la masaelah kite...daun kari ni sedap sangat kot, tu pasal asyik datang menenggek.

penah makan ulam pucuk daun kari tak? sedappppp!!!

kak ina kl said...

daun kari memang banyak peminat dari manusia ke binatang

ciEk NiENa said...

erk, seranggan apa tu.. pelik nya.. awk x guna racun serangga ke? annti abes dimakan nya daun kari tu.. huhu

Mama2Q said...

cantik2 pic..mcm dslr..jeles!

アヌム ちゃん said...

melawat lagi~

DrSinga said...

oit!!
update le!!

AI said...

...di landa kemalasan yg teramat sangat...huhuhu...


アヌム ちゃん - dah tanam pokok kari??? hehe...


Ungu - tuan pokok main cucuk je...umur pokok nak panjang tumbuh le dia...hehe


GB - makan pucuk kari?...nti di coba...


kakinakl - tuan pokok pon dulu ramai peminat!!! haha...perasan!!!


ciEk NiENa - x sembur racun...sian kat ulat2 tuh...hehe


Mama2Q - mcm dslr? hehehe...hp je pun...sony ericson xperia (1st time dpt hp ade camera... haha... kalo x hp cap ayam yg boleh call & sms jek!!!)


アヌム ちゃん - sian kan bile melawat lg tgk2 tuan umah x update...idea ilang...haissshhh...


DrSinga - aiseh...doc da sound lah...nak cari ubat penyakit malas jap...hehe